Kirjoittaja Aihe: Varusterajat vietnam-skenaarioissa  (Luettu 1209 kertaa)

rainyday

  • Viestejä: 20
  • Asuinpaikka: Pori
Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« : 29.05.15 - klo:22:59 »
Vesittääkö liian löyhät varusterajat koko homman - vai pitääkö jättää skenaarion ovet auki myös heille jolta ei autenttista varustusta kaapista löydy?

Voitko kuvitella lähteväsi vietnam-skenaarioon tutustumismielessä - jos kaapista sattumoisin sopiva varustus löytyisi - vaikka et aiheesta mitään tiedäkkään/ei ole erityinen mielenkiinnon kohde?

Ja mihin vedetään raja - pelkästään ajanmukaista varustusta, muutamat poikkeukset sallien (alice, BDU, M4 jne.) vai vielä suurpiirteisemmin?

Mielipiteet kiinnostaa - sekä vietnam-harrastajilta, asiaan vasta perehtyviltä sekä täysiltä "ummikoilta".

Wulf

  • Viestejä: 63
  • Asuinpaikka: Espoo
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #1 : 30.05.15 - klo:07:03 »
Aloitin Vietnam-hommat aikoinaan toisessa tai kolmannessa Suomessa järjestetyssä Vietnam-skenaariossa. Varusterajat olivat siihen aikaan todella löyhät, minkä kyllä näkikin. Toisaalta siitä huolimatta porukan yleisilme oli vahvasti 'Nam-henkinen ja selvästi muista skenaarioista erottuva. Ja jokaisessa pelissä oli helposti se kaksi sataa ihmistä. Toki siihen aikaan peli kuin peli oli lähinnä hitommoista - joskin viihdyttävää - mättämistä. Järjestelyt ja pelinjohtaminen oli puutteellista, mutta valtavat pelaajamassat takasivat toiminnan.

Vähitellen varustevaatimukset tiukkenivat etenkin amerikkalaisten osalta, jolloin luonnollisesti väkikin väheni. Toisaalta sissiksi pääsi edelleen likimain millaisilla kamoilla tahansa kunhan oli mustat siviilivaatteet. Pelinjärjestäjät kuitenkin kusivat homman liki järjestäen sillä, että Vietcongin osalta pelit olivat todella kehnosti organisoituja ja monesti porukan rooli tuntui olevan olla ainoastaan jenkkien ammuttavana. Mielestäni tällä pissattiin Vietnam-harrastuksen nuotioon enemmän kuin tiukoilla varusterajoilla.

Oma näkemykseni on, että varusterajoihin pitäisi löytää jokin kultainen keskitie. Mitä tahansa ei toki tarvitse sallia, mutta jos pelaaja näyttää kymmenen metrin päästä hyvältä kenen tahansa mielestä kovimpia alan varusteasiantuntijoita lukuunottamatta, on lopputulos minusta vähintäänkin riittavä. Eli valkoiset lenkkarit, woodlandit, Aimppointit ja P90:t hittoon, mutta ALICE:t, BDU:t ja M4:t menkööt jne.

Vielä tärkeämpää on tehdä pelistä viihtyisä ja toimiva kaikille sekä - NYT TARKKANA! - huolehtia perusasiat kuntoon! Vieläkin likimain jokainen peli teemasta riippumatta alkaa myöhässä, koska järjestelyjä ei ole mietitty loppuun saakka. Se, että joka peli alkaa myöhässä EI OLE mikään syy pitää moista hyväksyttävänä. Yhtälailla ei ole todellakaan hyväksyttävää, jos pelissä ei ole vesihuoltoa, roskiksia, selvästi merkittyä hopinsäätöpaikkaa, riittävää ohjeistusta ja tarpeeksi organisaattoreita, jotka tietävät tehtävänsä, eivätkä anna ristiriitaisia ohjeita. Niin ikään alkubriiffiin pitää olla lyhyt, ytimekäs, selkeä ja kunnolla suunniteltua. Kukaan ei jaksa kuunnella puolen tunnin hapuilevaa länkytystä saati muista siitä niitä oleellisia kohtia.

Minun reseptini on siis pitää varusterajat sellaisina, että uusien vietnamistien on ylipäätään mahdollista päästä mukaan ja toisaalta rajat eivät heti karkota suurintaosaa potentiaalisista ilmoittautujista. Tämän lisäksi huolellinen suunnittelu ja perusasiat kuntoon. Lopuksi vielä pitää muistaa pelin mainostaminen.

Iceman

  • Viestejä: 13
  • Asuinpaikka: Espoo
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #2 : 30.05.15 - klo:09:41 »
Toivon, että foorumilla olisi "tykkää" jsp. nappi, painaisin niin mielelläni Wulffin viestin kohdalla. Teksti täyttä asiaa ja muutaman sanan muuttamalla pitää paikkaansa esim. WW2 tai Falklands.

Tärkeätä tosiaan on että jokaisella osapuolella on jotain järkevää tekemistä pelissä, harva jaksaa peliin raahautua vain maaliosastoksi. Joskus Vietcongia varustukseksi harkinneena oli tämä suurin syy miksei tullut hankittua.
PKS-airsoft RY / Hallituksen jäsen

Jöntti

  • Vieras
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #3 : 31.05.15 - klo:18:19 »
"Tykkää" -nappi on hankintalistalla, kun SMF foorumisofta saa uusimman versionsa. Henkilökohtaisesti olen toivonut moista nappia erilaisille foorumeille jo 2v. ajan, kun moista on kerran päässyt käyttämään.


Sitten asiaan. En kaikissa 5v. aikana järjestetyissä Vietnam-peleissä ole käynyt (Satakunnan alueen, Pohjois-Suomen sekä pari yksittäistä Etelässä), mutta aika monessa kyllä. Näistä muista kaksi kertaa, jolloin pelinjohto on epäonnistunut jonkun tai molempien osapuolten tehtävien kanssa. Toisessa jouduin itse keksimään lisätekemistä Pohjoiselle osapuolelle ja toisessa taas pelinjohto keksi tehtäviä lennosta, mutta sopi tehtävistä radiopuhelimella ja respapaikan kuuloetäisyydeltä. Muuten tapahtumissa on ollut tekemistä myös Pohjoisella osapuolella.

Varmaan suurin syy siihen, että jos jollain osapuolella on liian vähän mielekästä tekemistä, johtuu siitä, ettei pelinjohto tunne ks. osapuolen historiaa, pelaa itse koskaan sillä tai puuttuu vain täysi mielikuvitus yrittää laajentaa tehtävämahdollisuuksia erilaisilla propeilla, pienellä näyttelimisellä tai pelimekaniikan muutoksilla. Vietnamin sodan kohdalla Vietcong sissit ja PAVN ovat helposti paljon huonommin tunnettuja historiallisesti, mutta tämä ei estä etteikö asiansa osaava pelisuunnittelija saisi hyvää peliä aikaa. Tärkeintä onkin nyt ja jatkossa pitää huolta, että pelinjohdon motivaatio on kaikissa peleissä kaikkia osapuolia kohtaan sama, eikä mikään porukka ole vain "maaliosasto".

Voi tosin olla, että todellisuus ei avaudu uusille pelaajille ja niille, jotka eivät ole aikaisempien vietnam pelien pelireportaaseja lukeneet vaan elävät tuossa "Pohjoinen on maaliosasto" uskossa. Täytyypi koittaa muuttaa tämä asia.


Varusterajojen suhteen kannatan nykyisissä peleissä tavattuja, välillä tosi helppoja, välillä ehkä hiukan kiristetympiä rajoja. Ongelmat ovat todennäköisesti enemmänkin Vietnamin mielekkyyden markkinoinnissa ja ettei se enää ole "hollywood-seksikäs" aikakausi. Tosin tähän voi vastata paremmin SINÄ, joka et Vietnam peleissä käy kuin minä.

Cammer

  • Viestejä: 19
  • Asuinpaikka: Naantali
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #4 : 01.06.15 - klo:09:18 »
Jos kuvitellun vietnampelin yhden osapuolen tehtäväkuvaus olisi seuraava:

- Tiedustelu (tukikohtien, huoltopisteiden jne.)
- Etsi ja tuhoa
- Koordinoidut väijytykset
- Vastapuolen häirintä
- Miinoitteiden teko
- Vankien ottaminen
- Organisoidut hyökkäykset

Kuulostaako huonolta?

Jos tehtävänkuvauksen eteen pistetään US(SF) niin kaikki on heti aivan liekeissä, mutta jos siihen pistetään PAVN tai PLAF niin siitä tulee automaattisesti maaliosasto?.

Ilmeisesti aika monessa pelissä pohjoisen osapuolen tehtäväkuvaukset ovat jotain muuta kuin ylläolevaa?

Itse olen mieltänyt maaliosaston sellaiseksi jolle määrätään taistelun aika ja paikka tyyliin "menette koordinaatteihin x ja y ja odotatte että osapuoli N tulee paikalle". Ennenvanhaan on puhuttu myös pelien skriptaamisesta.

Mitä on tämä "Jotain järkevää tekemistä", kun puhutaan PAVN / PLAF osapuolesta? Näin entisenä pelintekijänä kiinnostaisi tietää mitä on jättänyt huomioimatta.

rainyday

  • Viestejä: 20
  • Asuinpaikka: Pori
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #5 : 01.06.15 - klo:12:49 »
Toivottavasti myös tulevaisuuden pelintekijä, OP Vietnam Revival oli hyvä peli.

Tullut paljon hyviä kommentteja tässä ketjussa - huomionarvoista on että varusterajat tuntuvat olevan se pienin murhe kaikesta huolimatta.

On tullut käytyä skenaariossa, osa paremmin järjestettyjä kuin toiset - sekä vietnam-teemalla että muutenkin. Tiedä sitten korostuuko skenaarioiden laadun vaihtelu koska vn-skenuja on suhteessa niin vähän. Tietenkin - vaikka ei saisi tietenkään pelin tasoon vaikuttaa - syöhän se vähän miestä kun pelaajien haaliminen on niin vaikeaa että motivaatio on väkisinkin koetuksella.

En ole kuitenkaan henkilökohtaisesti kiinnittänyt huomiota että panostus pohjoiseen olisi skenaarioissa jotenkin selkeästi jenkkejä huonompaa - yleensä se on enemmän sidoksissa skenaarion yleiseen toteutukseen. Tosin olen kiertänyt skenuissa vasta viime vuosina, alkuaikojen skenaarioista ei ole kokemusta. Mielikuvat silti elää vahvassa ja mitä Cammer tuossa heitti niin ei ole ihan älyttömän kaukaa haettu - osapuolen tietystä maineesta on vaikea päästä eroon vaikka lupaisi kuun taivaalta. Onko asia esimerkiksi moderneissa skenaarioissa sitten niin eri tavalla - US vs. taliban tjms.?

Kaipa tuo maaliosasto-termi on pelinjohdon käskyttämästä osapuolesta lähtöisin - mutta näkisin että se on kasvanut (ivallisesti) kuvaamaan myös osapuolta joka on pelissä mukana, mutta heillä ei ole mitään tähdellistä tekemistä. Muuta kuin toimia vihamielisenä vastakappaleena toiselle osapuolellem, siis. Eli siis teknisesti vain pelinjohdon väline, sillä eroituksella että pelinjohto ei kerro mitä pitäisi/voisi tehdä...

Wulf

  • Viestejä: 63
  • Asuinpaikka: Espoo
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #6 : 01.06.15 - klo:14:21 »
Jäipä epähuomiossa edellisestä viestistäni mainitsematta, etten ole useampaan vuoteen oikein päässyt peleihin typerän vuorotyöni vuoksi. Lähivuosilta ainoa 'Nam-kokemukseni on Cammerin Vietnam Revival, joka olikin kerrassaan erinomainen peli. En siis kovinkaan hyvin tiedä millä tavalla Vietnam-skene on kehittynyt jostain viiden vuoden takaisesta, kritiikkini koskee nimenomaan pre-2010 pelejä.

Kuten tuossa on jo puhuttukin, markkinointi on nykypäivänä hirveän oleellinen osa pelejä. "Pahojen puoli" pitäisi saada jollain tavalla houkuttelevammaksi - myös modernien aavikkosotien osalta. Nyt ehkä PAVN/VC mielletään aloittelijoiden ja nuorimpien harrastajien puoleksi, mitä se toki mukaanpääsyn helppouden puolesta väkisinkin on. Kokeneemmat harrastajat saisivat ehkä tässä suhteessa katsoa peiliin. Ei se nuorten ja aloittelijoiden suhteellisen suuri osuus saisi olla mikään negatiiviseksi laskettava tekijä. Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija ja ilman uusia aloittelijoita meiltä vanhoilta loppuu jossain vaiheessa peliseura. Sitä paitsi vanhat jäärät voivat omalla esimerkillään auttaa kokemattomampia pääsemään nopeammin jyvälle hommasta ja kaikilla on hauskempaa.

Cammer

  • Viestejä: 19
  • Asuinpaikka: Naantali
Vs: Varusterajat vietnam-skenaarioissa
« Vastaus #7 : 01.06.15 - klo:15:25 »
Varusteista kun puhutaan, niin muistan itsekin olleeni ruuvaamassa varusterajoja jenkkiosapuolella tiukemmiksi pelejä tehtäessä. Osasyynä tähän oli aikoinaan pelaajilta (!) tullut palaute, että varusterajoja pitäisi tiukentaa. Tavallaan silloin oli myös varaa siihen, vaikka se karsikin jenkkipelaajia.

Wulfin mainitsema 10m sääntö on mielestäni ihan toimiva. Pääasia oikeastaan on se, että joukko näyttää yhdenmukaiselta oli käytössä autenttiset varusteet tai vähän sovelletut.

Pelaajille (ja miksei pelintekijöillekin) pitäisi avata enemmän osapuolien toimintaa varsinkin pohjoisen puolella. Mitä eroa on PAVN (aka NVA) ja PLAF (aka VC) yksiköillä ihan taktisessa mielessä. Ensinmainitun ollessa oikea armeija, jälkimmäisen koostuessa organisoiduista sissisoluista. Myös pitäisi päästä siitä PLAF:n "tyhmä kyläläinen ja maanviljelijä" imagosta eroon. Siihenhän on varmasti ajauduttu vahingossa kun on yritetty airsoftissa lähes mahdotonta yhdistelmää siviili/PLAF joka yleensä päättyy My Lain kaltaisiin tapahtumiin.